اخبار SHAHRYAR
title

کمبود انرژی و خود تحریمی‌ها، جدی‌ترین چالش‌های فولادی‌ها

۱۱ شهریور ۱۴۰۲
کمبود انرژی و خود تحریمی‌ها، جدی‌ترین چالش‌های فولادی‌ها

استفاده از صنعت فولاد در تولید،یکی ازعوامل تاثیرگذار در صنعت و اقتصاد کشور به شمار می‌آید. این عامل موجب سازندگی،توسعه یافتگی و پیشرفت کشور و جوامع مختلف شده است. با نگاهی دقیق‌تر به زندگی روزمره خود متوجه حضور صنعت فولاد می‌شوید که هر روز با آن سروکار دارید.بخش زیادی از تجهیزات و قطعات مورد استفاده […]

استفاده از صنعت فولاد در تولید،یکی ازعوامل تاثیرگذار در صنعت و اقتصاد کشور به شمار می‌آید. این عامل موجب سازندگی،توسعه یافتگی و پیشرفت کشور و جوامع مختلف شده است. با نگاهی دقیق‌تر به زندگی روزمره خود متوجه حضور صنعت فولاد می‌شوید که هر روز با آن سروکار دارید.بخش زیادی از تجهیزات و قطعات مورد استفاده روزانه ما از فولاد تولید شده‌اند.                                                                                            صنعت فولاد همان از مراحل آغازین استخراج از معدن تا هنگام تولید و چه در زمان مصرف ،منجر به اشتغال زایی و تولید مشاغل متعدد می‌شود.ایجاد مشاغلی مانند بهره‌برداری از معدن فولاد، حمل و نقل، خرید ماشین‌آلات و تجهیزات، مشاوره پروژه، استفاده از نیروهای کاری و آموزش به منظور به روزرسانی اطلاعات و…. را می‌توان از عوامل حضور صنعت فولاد در یک کشور دانست.

تولید و مصرف فولاد امروزه، یکی از شاخص های اصلی توسعه یافتگی کشورها و جوامع به شمار می آید. حضور صنعت فولاد در یک منطقه بر فرایند توسعه،فرهنگ، سطح دانش،اشتغال زایی، پژوهش، آموزش و تجارت آن منطقه تاثیر بسزایی دارد. زندگی روز مره بشر با فولاد آميخته شده و صنایع فولاد در سازندگی، بازسازی و توسعه کشور سهم مهمی را ایفا می نمایند.

در همین راستا به بهانه اولین حضور انجمن فولاد آذربایجان در نمایشگاه بین المللی فرصت های سرمایه‌گذاری ایران (ایران اکسپو) و در حاشیه اين نمایشگاه ،رادیو سراسری اقتصاد با دکتر نواده اباذر نایب رئیس گروه صنعتی پارس ساختار و رئیس انجمن فولاد آذربایجان به گفتگو پرداخته که در ادامه بخش‌هایی از این مصاحبه را میخوانيد.

کمبود انرژی و خود تحریمی از جدی‌ترین چالش‌های فولادی‌ها در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که تحقق هدف گذاری‌های سالانه را سخت کرده است.  کمبود برق و گاز باعث شده تا برنامه‌ریزی برای تولید با تردید همراه شود و میزان صادرات کاهش‌یابد، این در حالی است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این چالش در سال‌های پیش‌رو جدی‌تر خواهد شد و این موضوع می‌تواند حضور موثر و هدفمند کشور در بازارهای صادراتی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

به گزارش دفتر ارتباطات و رسانه ای گروه صنعتی پارس ساختار؛ دکتر نوید نواده اباذر رییس انجمن فولاد آذربایجان در حاشیه پنجمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو و گفتگو با رادیو اقتصاد ایران با اعلام این مطلب گفت: کمبود انرژی چالش اصلی فولاد کشور است. ما به عنوان بزرگترین کشور دارای منبع نفت و گاز دنیا، امروز در پیک مصرف گاز ۸۵۰میلیون مترمکعب روزانه مصرف داریم در صورتی که باید مصرف مان به  1.4 میلیارد متر مکعب برسد،این تفاوت خوابی است که دولتهای مختلف داشته و نتوانسته اند از سهم کشورمان در میدان های ذخایر گاز،تولید گاز کنند یا اینکه کشور ما با داشتن شرکت بزرگ و تخصصی مپنا که یک شرکت بزرگ نیروگاهی خاورمیانه هست هنوز کمبود برق در بخش تولید داریم که این نشان از نا سپاسی ما از نعمت های خدادادی هست.

مدیر ارشد اجرایی گروه صنعتی پارس ساختار با بیان اینکه در چشم انداز توسعه ۱۴۰۴ما باید ۵۴,۵میلیون تن تولید فولاد در کشور داشته باشیم گفت: ما الان به سختی تقریبا میلیون ۲۰تن تولید در این حوزه داریم، آیا در مورد صادرات الباقی مصرف کشور ریل گذاری کردیم؟ نه. آیا جهت زیر ساخت های انرژی تولید تا ۵۴میلیون تن زیر سازی کردیم؟ نخیر این موارد در کنار برخی از بخشنامه های خلق الساعه و متناقض هم از سوی  دولت بدون نظر خواهی از بخش خصوصی همان عبارت خود تحریمی است که یکی دیگر از چالش های تولید فولاد کشور است.

دکتر نواده اباذر افزود: صنعت فولاد یکی از صنایع پیشرو به لحاظ اقتصادی در کشورمان می باشد که از لحاظ رشد GDP  در بخش اقتصاد خصوصی یکی از مهمترین نقش ها را در شمال غرب کشور عهده دار است. توانمندی های بالقوه زیادی در فولاد کشور داریم که باید بالفعل شود. در رنکینگ های جهانی ما جز ده کشور برتر تولید کننده فولاد هستیم اما پتانسیل و قدرت ما بالاست و ما لایق بهترین ها هستیم.

نایب رییس گروه صنعتی پارس ساختار در خصوص چشم انداز و وضعیت صنایع فولاد کشور بیان کرد: شرایط فولادی صنعت کشور شرایطی قابل افتخار و قابل احترام است، علی الخصوص این مهم در شمالغرب کشور که بزرگترین قطب خصوصی فولاد کشور به شمار می رود، ما در آذربایجان سرمایه گذاری های میلیارد دلاری که دولت در مرکز و جنوب کشور را داشته تاکنون نداشته ایم اما با این وجود بزرگترین بخش خصوصی کشور در تولید فولاد هستیم.

رییس انجمن فولاد آذربایجان در ادامه سخنان خود گفت: استان آذربایجان شرقی بعد از اصفهان و خوزستانی که عمدتا سرمایه گذاری های آنها از سوی دولت انجام شده سومین استان فولادی کشور است که از این لحاظ این بحث بسیار قابل احترام و قابل اتکاست به این دلیل که با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در سال های اخیر بارها تکرار شده ،یگانه راه حل پیشرفت مملکت،پیشرفت بخش خصوصی و تقویت بخش خصوصی است.  نواده اباذر افزود: بخش خصوصی هم مجموعه شرکتهایی به شمار می رود که کنار هم جمع شده و می توانند بزرگتر از غول‌های کشور به کار خود تداوم دهند،انجمن فولاد آذربایجان بزرگتر از بزرگترین شرکت دولتی و یا فولادی خاورمیانه یا همان مبارکه که باشد هستیم.

نایب رییس گروه صنعتی پارس ساختار با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسیو بیان کرد: من در دو يا سه دوره اکسپو قبلی توانسته بودم حضور یابم و از نزدیک توانمندی های کشور را با کشورهای مختلف مقایسه کنم، من این موضوعات را به صورت مکتوب نیز به وزارت مربوطه ارسال کردم اما متاسفانه واقعیت این است که اصلا به توانمندی های صنعتی،معدنی و انرژی مان آنطور که باید و شاید است، نتوانسته ایم رسیدگی کنیم، ای کاش دوستانی که پای کار هستند وضعیت را با سایر کشورها مقایسه میکردند و میدیدند که چه ضعف و کاستی هایی داریم تا با رفع موانع، مشکلات را در این حوزه حل کنیم.

رییس انجمن فولاد آذربایجان با بیان اينکه انجمن فولاد آذربایجان متشکل از ۸۰شرکت تولیدی و بازرگانی فولادی است، ادامه داد: همه دوستان در کنار هم گرد آمده اند تا بتوانیم سهم صادراتی فولاد کشور و به ویژه استان اذربایجان‌شرقی را افزايش دهیم، انجمن فولاد آذربایجان بیش از ۱۰درصد صادرات فولاد کشور را در اختیار داشته و نزدیک ۲۵درصد درآمد سرانه منطقه را شرکت های عضو این انجمن به وجود میآورند، اميدواريم با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته با هدایت های دولت و وزارت صمت،شاهد رشد چشمگیری در سال های آتی باشیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: عمده‌ترین اعضای انجمن فولاد آذربایجان از استان آذربایجان‌شرقی بوده ولی در اين میان از صنایع استان های آذربایجان‌غربی اردبیل و زنجان نیز در مجمع ما حضور دارند.

نواده اباذر در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: مجموعه شرکت های که زیر مجموعه  انجمن فولاد بوده شامل ۸۰واحد به صورت مستقیم است و چندین واحد غیر مستقیم نیز وجود دارد، جمعا بیش از ۴۰هزار نفر شاغل داریم و به دنبال ريشه‌کن کردن بیکاری در منطقه آذربایجان هستیم.