اخبار فولاد
title

محاسبه نرخ منطقی میلگرد در مقابل قیمت شمش فولادی

۳۱ فروردین ۱۳۹۸
محاسبه نرخ منطقی میلگرد در مقابل قیمت شمش فولادی

تاملی در خصوص آخرین قیمت شمش فولادی معاملاتی تاملی در خصوص آخرین قیمت شمش فولادی معاملاتی در بازار داخلی و در عرضه های بورس کالا در مقایسه با معادله مورد پذیرش و ابرازی فولادسازان کشور از فولادسازان کشور شنیدیم که ظاهرا به مسئله تعیین نرخ پایه عرضه شمش داخلی کشور به جهت عرضه در بورس […]

تاملی در خصوص آخرین قیمت شمش فولادی معاملاتی

  • تاملی در خصوص آخرین قیمت شمش فولادی معاملاتی در بازار داخلی و در عرضه های بورس کالا در مقایسه با معادله مورد پذیرش و ابرازی فولادسازان کشور

از فولادسازان کشور شنیدیم که ظاهرا به مسئله تعیین نرخ پایه عرضه شمش داخلی کشور به جهت عرضه در بورس کالا بر اساس ۹۰ درصد قیمت شمش فولادی امروز فوب CIS اشاره شده و مورد پذیرش آنهاست. به نظر می رسد این موضوع تقریبا و عملا در حال اجراست؛ چه بسا شمش فولادسازان کشور در نهایت با رقمی بالاتر از این رقم پذیرش شده آن ها، معامله شده و وارد بازار داخلی کشور شده است.

بنا بر آخرین اطلاعات موجود داریم :

– حواله دلار سنا (حواله دلار نیمایی) : ۹۰۵۵ تومان

– شمش CIS فوب دریای سیاه : ۴۲۸ دلار به ازای هر تن

(۴۲۸ × ۹۰۵۵ ÷ ۱۰۰۰) × ۹۰٪ ~= ۳۴۹۰

در مقایسه با این رقم به دست آمده؛ آخرین شمش عرضه شده در بورس کالا متعلق به شمش فولاد پاسارگاد بود که با نرخ پایه ۳۴۲۰ تومان عرضه شد، اما در نهایت با نرخ رقابتی میانگین موزون ۳۸۴۰ تومان معامله شد. رقمی به مراتب بالاتر از نرخ پذیرش شده فولادسازان داخل کشور.

شاخص نرخ باکس قیمت شمش فولادی القایی هم ؛ دیروز در بازار spot و یا بازار تحویل فوری و نقدی خارج از بورس کالا؛ حدود ۴۱۰۵ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات ارزش افزوده دیده شد که تقریبا معادل با کیلویی ۳۷۶۵ تومان خواهد بود؛ که این رقم باز هم عددی بالاتر از کیلویی ۳۵۰۰ تومان، مورد پذیرش و ابرازی فولادسازان داخلی است.

با فرض پذیرش نرخ شمش داخلی ۹۰ درصد شمش CIS؛ نرخ میلگرد آجدار تولیدکنندگان بزرگ کشور در بازار داخلی در چه رنج قیمتی منطقی خواهد بود ؟

در مطلب قبلی با معادله مورد پذیرش فولادسازان داخلی مبنی بر نرخ شمش داخلی معادل ۹۰ درصد نرخ شمش CIS بر اساس نرخ دلار سنا ( حواله نیمایی)؛ به رقم شمش داخلی با نرخ پایه حدود ۳۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسیدیم.

از طرفی معادله مورد پذیرش حوزه نورد در آخرین شنیده ها در خصوص محاسبه نرخ محصول نهایی مقاطع طویل فولادی، معادل با ۱۱ درصد بالاتر از نرخ شمش بوده است که با این حساب به عدد زیر خواهیم رسید :

۳۵۰۰ + ۱۱٪ ~= ۳۸۸۵

که با احتساب ۹ درصد مالیات ارزش افزوده تقریبا معادل با ۴۲۳۰ تومان به ازای هر کیلو خواهد شد. آخرین عرضه میلگرد آجدار در بورس کالا متعلق به فولاد کویر کاشان بود، که با نرخ پایه ۳۸۴۳ تومان به ازای هر کیلو عرضه شد که در نهایت با نرخ رقابتی پایانی موزون ۴۲۴۷ تومان معامله گردید.

در واقع این نرخ پایه عرضه میلگرد آجدار در بورس کالا، همان طوری که دیده می شود، تقریبا بر معادله مورد پذیرش فولادسازان داخلی، منطبق است؛ مضاف بر این که رقابت خریداران در بورس کالا، عرضه کننده را حدود کیلویی ۴۰۰ تومان بالاتر از رقم پایه منتفع نموده است .

نتیجه گیری پایانی :

بزرگواران گرامی به این موضوع توجه داشته باشند، تا مادامی که با حواله دلار حدود ۹ هزار تومان نیمایی و شمش ۴۲۸ دلاری CIS سرکار داشته باشیم؛ نرخ پایه شمش (۹٪ + ۳۵۰۰) یا حدود ۳۸۲۰ تومانی و نرخ پایه میلگرد آجدار (۳۸۸۵ + ۹٪) یا ۴۲۳۰ تومانی؛ ( با احتساب مالیات ارزش افزوده) مورد پذیرش و خود ابرازی فولادسازان داخلی کشور که ظاهرا مورد توافق با نماینده دولت هم قرار گرفته است؛ نرخ عادلانه زنجیره تامین فولاد کشور است.

در تحلیل و توجیه چرایی این هیجانات تقاضا، مولفه هایی وجود دارد که به طور خلاصه و کلی به چند نکته مهم و برجسته آن می توان اشاره نمود :

الف) بی اعتمادی به ثابت قدم بودن به مولفه های بنیادین تاثیر گذار بر این توافق یا ساز و کار که عمدتا شامل

۱) نوسانات نرخ دلار

۲) لابی فولادسازان و مهندسی عرضه در بازار داخلی است، که در خصوص هر کدام از این مولفه ها به کرّات بحث شده و مطالب زیادی در خصوص آن منتشر شده که از حوصله مخاطب در این مقطع زمانی خارج است .