اخبار فولاد
title

صرفه‌جویی ارزی ۱.۵ میلیون دلاری با تولید پاروهای فولادی ریخته‌گری در تبریز

۲۰ خرداد ۱۳۹۹
صرفه‌جویی ارزی ۱.۵ میلیون دلاری با تولید پاروهای فولادی ریخته‌گری در تبریز

مدیرعامل ریخته‌گری مجتمع ماشین سازی تبریز اعلام کرد: با تولید پاروهای فولادی ضدسایش برای نخستین بار در این شرکت، از این پس از خروج سالیانه ۱.۵ میلیون دلار ارز از آذربایجان‌شرقی جلوگیری می‌شود.   به گزارش روابط عمومی گروه صنعتی پارس ساختار از ایرنا، رحیمی افزود: رویکرد اصلی ما در شرکت ریخته گری ماشین سازی […]

مدیرعامل ریخته‌گری مجتمع ماشین سازی تبریز اعلام کرد: با تولید پاروهای فولادی ضدسایش برای نخستین بار در این شرکت، از این پس از خروج سالیانه ۱.۵ میلیون دلار ارز از آذربایجان‌شرقی جلوگیری می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی گروه صنعتی پارس ساختار از ایرنا، رحیمی افزود: رویکرد اصلی ما در شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز، تولید قطعات چدنی است، اما با توجه به نیاز دایمی ما و دیگر شرکت ها و کارگاه های ریخته گری آذربایجان شرقی و حتی سایر مناطق کشور به الکترودهای ضدسایش سیم جوش های آمریکایی برای ترمیم پاروهای چدنی میکسر، تصمیم گرفتیم که با تولید پاروهای فولادی از این نیاز خلاص شویم.

 

وی اظهار کرد: از آنجا که تهیه سیم جوش های ضدسایش خارجی به دلیل نوسان قیمت ارز، دشوار و موجب وابستگی بود، پس از کار تیمی و مشورتی تصمییم گرفتیم که با استفاده از امکانات و زیرساخت های موجود در شرکت ریخته گری ماشین سازی، جایگزینی برای استفاده از این سیم جوش ها پیدا کنیم.

 

وی اضافه کرد: بر این اساس، مهندسان شرکت در یک کار جمعی یکی از کوره های شرکت ریخته گری را که از یک دهه قبل به این بلااستفاده مانده بود، احیا کردند تا با استفاده از ضایعات فولادی موجود در شرکت، برای تولید پاروهای فولادی و ضدسایش میکسر که از ابزارهای اصلی کار در کوره های برای به هم زدن ماسه جهت قالب ریزی است، اقدام کنند.

 

مدیرعامل شرکت ریخته گری مجتمع ماشین سازی تبریز تشریح کرد: شرکت ما با ۲۰ تن ریخته گری در روز، سالانه حداقل ۱۲۰ میلیون تومان برای خرید سیم جوش آمریکایی ضدسایش هزینه می کرد، در حالی که شرکت ریخته گری مجتمع تراکتورسازی تبریز روزانه ۲۰۰ تن ریخته گری دارد و حجم کار واحدهای ریخته گری بخش خصوصی در تبریز نیز روزانه به بیش از یکهزار تن می رسد که همه ناگزیر از بکارگیری سیم جوش های ضدسایش آمریکایی برای ترمیم پاروهای چدنی میکسر هستند.

 

وی ادامه داد: ما از دیروز قالب ریزی برای تولید پاروهای فولادی ضدسایش را در کوره القای احیا شده شرکت ریخته گری مجتمع ماشین سازی تبریز آغاز کردیم.

 

وی اضافه کرد: با تولید این پاروها، از این پس شرکت های بزرگ ریخته گری آذربایجان شرقی و دیگر استان های کشور از صرف ارز برای خرید سیم جوش های ضدسایش آمریکایی بی نیاز خواهند شد و از خروج سالیانه میلیارد تومان ارز جلوگیری می شود.

 

رحیمی با اشاره به فعالیت ۵۰ واحد ریخته گری بخش خصوصی در تبریز با حدود یکهزار تن ریخته گری قطعه روزانه گفت: بدون شک واحدهای ریخته گر در شهرهایی مانند اصفهان و کرج نیز می توانند از پاروهای ضدسایش فولادی تولیدی ما استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: فولاد مورد نیاز برای تولید پاروهای فولادی ضدسایش را نیز از ضایعات گلوله های فولادی تولید شرکت آهنگری ماشین سازی برای شرکت ملی مس ایران تامین می کنیم و از بیرون خرید نداریم؛ ضایعات این گلوله ها را پیش از این می فروختیم، اما چون درجه سختی شان بالاست، اکنون برای تولید پارو از آن بهره می بریم.

 

شرکت ریخته‌گری ماشین سازی تبریز با داشتن ۴۰ سال تجربه در زمینه ریخته‌گری انواع آلیاژهای آهنی، یکی از بزرگترین شرکت‌های ریخته‌گری در ایران است.