اخبار
title

دکتر اباذر:  مسیر توسعه صادرات و واردات بین المللی ایران از ترکیه شروع می‌شود

۲۲ آذر ۱۴۰۲
دکتر اباذر:  مسیر توسعه صادرات و واردات بین المللی ایران از ترکیه شروع می‌شود

مدیر ارشد اجرایی گروه صنعتی پارس ساختار تنها سخنران خارجی افتتاحیه متال اکسپو استانبول2023 دکتر اباذر:  مسیر توسعه صادرات و واردات بین المللی ایران از ترکیه شروع می‌شود مقدمه: صنعت فولاد از جایگاه مهمی در کشورهای ایران و ترکیه برخوردار است، به طوری که هر دو این کشورها در میان صادرکنندگان بزرگ فولاد در جهان […]

مدیر ارشد اجرایی گروه صنعتی پارس ساختار تنها سخنران خارجی افتتاحیه متال اکسپو استانبول2023

دکتر اباذر:  مسیر توسعه صادرات و واردات بین المللی ایران از ترکیه شروع می‌شود

مقدمه: صنعت فولاد از جایگاه مهمی در کشورهای ایران و ترکیه برخوردار است، به طوری که هر دو این کشورها در میان صادرکنندگان بزرگ فولاد در جهان قرار دارند. همین مسئله سبب شده است که به رغم مزیت ‌های موجود برای برقراری روابط اقتصادی و تجاری گسترده میان دو کشور، صنعت فولاد سهم چندانی در مراودات تجاری ایران و ترکیه نداشته باشد. با این حال، مسیرهایی برای تحقق این مسئله وجود دارند که همگی آن‌ ها مستلزم همکاری مشترک میان دو کشور هستند. این رویکردها در نهایت می‌ توانند فرصت‌ های جدیدی را در صنعت فولاد هر دو کشور ایجاد کنند و تاثیر به‌ سزایی بر عملکرد اقتصادی آن ‌ها داشته باشد.  نگاهی به آمار جهانی تولید فولاد در سال 2022 نشان می‌دهد که ایران با تولید بیش از 30 میلیون تن فولاد در جایگاه دهم بزرگترین تولید‌کنندگان فولاد در دنیا قرار دارد. این در حالی است که ترکیه با تولید بیش از 35 میلیون تن فولاد ، هشتمین تولید‌کننده بزرگ این محصول استراتژیک در جهان محسوب می‌شود. وجود مزیت ‌های فراوان در صنایع فولادی دو کشور در کنار مزیت همسایگی، زمینه مناسبی را فراهم می‌کنند که با افزایش همکاری ‌ها و مراودات تجاری بتوان فرصت ‌های جدیدی را در صنعت فولاد هر دو کشور ایجاد کرد. این مسئله با توجه شرایط سیاسی و اقتصادی هر دو کشور و همچنین دست‌ و ‌پنجه نرم کردن ایران با تحریم‌  های بین ‌المللی، از اهمیت به ‌سزایی برخوردار است.

حال سوال اینجاست که ایران و ترکیه چطور می‌توانند همکاری‌ های مشترکی با یکدیگر داشته باشند؟ شاید بهترین ایده ممکن، تولید فولاد در ایران و صادرات آن ‌ها به ترکیه باشد. بدیهی است که این رویکرد به معنای استفاده از آن‌ ها در ترکیه نیست و به همین دلیل نیازی به پرداخت مالیات در این کشور وجود ندارد. این رویکرد که به ساخت محصولات در ترکیه و صادرات آن‌ ها به خاورمیانه و شمال آفریقا (منطقه MENA) منتج می‌شود، می‌تواند فرصت‌های جدیدی را در صنعت فولاد ایران ایجاد کند. این رویکرد همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به طور قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران ترک افزایش می‌دهد و کاهش هزینه و افزایش سودآوری را برای آن ‌ها به همراه دارد. این عوامل سبب شده‌اند تا سرمایه‌گذاران خارجی زیادی به ویژه از چین و بعضا از ترکیه در ایران حاضر باشند و از این فرصت که ناشی از شرایط تحریم است استفاده کنند.

حمل‌و‌نقل ریلی بین تبریز و ترکیه نیز یک انتخاب استراتژیک برای سرمایه‌گذاران ترک در صنعت فولاد محسوب می‌شود، زیرا علاوه بر ایجاد یک رویکرد بهره ‌ور در حمل‌و‌نقل کالا، فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برای آن‌ها افزایش می‌دهد. گفتنی است که خط ریل چشمه ثریا نیز نقشی کلیدی در نزدیک‌تر کردن راه ریلی بین ایران و ترکیه ایفا می‌کند و در صورت تکمیل، اتصال ریلی بین ایران، ترکیه و اروپا را تا 360 کیلومتر نزدیک‌تر خواهد کرد.

علاوه بر آن، با توجه به اینکه صنعت فولاد درآذربایجان شرقی از شرایط مناسبی برخوردار است و از کارخانجات متعدد و امکانات تولید مناسبی بهره می‌برد، محل مناسبی برای کشف فرصت‌های جدید از سوی سرمایه‌گذاران ترک به حساب می‌آید. سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های تولید فولاد، تجهیزات تولید و ارتقای تکنولوژی از آن جمله محسوب می‌شوند. همچنین همکاری با شرکت‌های ایرانی از طریق سرمایه‌گذاری مشترک، رویکرد مناسبی برای ورود به بازار فولاد ایران به شمار می‌آید. در واقع سرمایه‌گذاران ترک از طریق همکاری با شرکت‌های ایرانی، امکان بهره‌گیری از تجربه و تخصص خود برای حضوری قدرتمند در این بازار را خواهند داشت.

بی شک حضور شرکت های بزرگ فولادی دو کشور در نمایشگاه ها و معرفی پتانسیل ها و توانمندی های خود می تواند زمینه این فعالیت های مشترک را آغاز نماید.از این رو حضور 16 واحد تولیدی در مقاطع مختلف فولاد از ایران در سومین نمایشگاه متال اکسپو استانبول و نقش پررنگ انجمن فولاد آذربایجان در هموارسازی حضور این واحدها در نمایشگاه استانبول می تواند گام نخست این همکاری باشد.

حضور دکتر نواده اباذر مدیر ارشد اجرایی گروه صنعتی پارس ساختار و رییس انجمن فولاد آذربایجان به عنوان  تنها سخنران خارجی مراسم افتتاحیه و سخنرانی وی به زبان انگلیسی در جمع مدیران و صنعتگران از جای جای دنیا و آگاهی این افراد از مزایای صنعت فولاد ایران و علی الخصوص منطقه آذربایجان و همچنین دیدار های مختلف با معاون وزیر صنایع ترکیه، سرکنسول ایران در استانبول، رایزن های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این نمایشگاه نشان از عزم جدی انجمن فولاد آذربایجان در جهت اجرایی نمودن استفاده از مسیر ترکیه برای حضور در بازارهای بین المللی می باشد.

در مراسم افتتاحیه رسمی سومین نمایشگاه متال اکسپو استانبول که بیش از 85 شرکت فولادی از کشورهای مختلف دنیا حضور داشتند دکتر نواده اباذر مدیر ارشد اجرایی گروه صنعتی پارس ساختار و رییس انجمن فولاد آذربایجان گفت: خوشحالم که اینجاییم و امید دارم که در سالهای آتی نیز بتوانیم در این نمایشگاه حضور داشته باشیم و با استفاده از بازاریابی جهانی بتوانیم مسیر توسعه صادرات و واردات بین المللی را توسعه دهیم تا شاهد رشد بازاریابی جهانی و توسعه بازار فولاد ایران باشیم که این مسیر از ترکیه شروع می‌شود.

همه سخنرانان در مورد اهداف اصلی صنعت فولاد بویژه در ترکیه صحبت کردند ولی صحبت های بنده در رابطه با روابط ایران و ترکیه در حوزه صنعت فولاد خواهد بود. ما یعنی انجمن فولاد آذربایجان متشکل از 85 تولید کننده محصولات فولادی هستیم که بزرگترین انجمن فولادی در شمالغرب ایران می­باشد. با توجه به وجود فرصت­های بیشمار سرمایه­گذاری در ایران امکان ایجاد روابط بین ایران و ترکیه صرف نظر از تعرفه های گمرکی و موضوعات جهانی سازی و بومی سازی که مساله امروز جهان است، وجود دارد. ولی ما دیدگاه متفاوت تری داریم که دلیل اصلی حضور شرکت­های ایرانی در این نمایشگاه است.

کشور ترکیه توانمندی بالایی در تولید انواع محصولات فولادی دارد ولی مبادلات بین ایران و ترکیه بسیار اندک است. دلیل اصلی این موضوع است که هر دو کشور صادرکننده فولاد هستند، یعنی میزان تولید و عرضه هر دو کشور بیشتر از میزان تقاضا و نیاز داخلی­شان است. لذا مشکل ما صادرات به نحو مطلوب و بررسی فرصت­های صادراتی جهت بهبود صادرات است. مهمترین مزیت کشور ایران در تولید فولاد وجود نیروی انسانی متخصص و هزینه پایین سوخت در این کشور است.

خوب حال چگونه دو کشور می توانند همکاری متقابل داشته باشند؟ بهترین پاسخ ممکن این است که مقاطع مختلف فولادی در ایران تولید شده به ترکیه صادر شود البته نه برای مصرف که در این حالت شرکت ها ملزم به پرداخت مالیات هستند بلکه برای بازتولید و صادرات دوباره این محصولات به کشورهای شمال آفریقا (حوزه منا) که اساسی­ترین عامل جذب سرمایه­گذاران ایرانی در ترکیه است.

بنده به عنوان رئیس انجمن فولاد آذربایجان در وهله اول از تمامی شرکت های ترکیه­ای دعوت به همکاری در ایران می­نمایم. البته ما سرمایه­گذاران مالی زیادی از چین و ترکیه داریم که محصولات فولادی را در ایران تولید و صادرات را از طریق ترکیه یا سایر کشورهای همسایه بدلیل تحریم ها و سایر موضوعات دیگری که همگی از آن مطلع هستیم، انجام می­دهند.

اصلی­ترین دلیل دعوت از شرکت های ترکیه ­ای، البته نه فقط تولید کنندگان بلکه همه فعالان صنعت من جمله شرکت ­های بازرگانی، همکاری متقابل شرکت­ های ایرانی با ترکیه­ای برای تهیه و تولید بخش های مختلف فولاد مثل محصول نهایی یا مواد معدنی مانند آهن اسفنجی است که می­توان در ایران تولید و به خاورمیانه و شمال آفریقا صادر نمود زیرا ما منابع غنی در منطقه داریم که در کاوش های مختلف قابل مشاهده است لذا همکاری متقابل و سرمایه­گذاری مشترک در جهت افزایش درآمد زایی حائز اهمیت است.

بنده به عنوان نماینده انجمن فولاد آذربایجان از همگی شما در هر بخش از زنجیره فولاد، از تهیه، استخراج  و تولید مواد خام گرفته تا صادرات محصولات نهایی از طریق شرکت­ های بازرگانی دعوت به همکاری و سرمایه­گذاری می نمایم.

در سخن آخر باید خاطر نشان شوم که 16 شرکت ایرانی در نمایشگاه امسال حضور داشتند ولی به حول و قوه الهی سال آینده تعدادشان افزایش خواهد یافت و احتمالا 20 تا 25 شرکت کننده خواهیم داشت. و البته سال گذشته سال بسیار سختی برای صنعت فولاد بود اما اطمینان دارم با تداوم این روند، زمینه همکاری­های متقابل افزایش خواهد یافت.

در پایان این سخنرانی با حضور معاون اول وزیر صنایع ترکیه و دکتر اباذر مدیر ارشد اجرایی گروه صنعتی پارس ساختار و رییس انجمن فولاد آذربایجان روبان قرمز آغاز نمایشگاه متال اکسپو استانبول 2023 بریده و این نمایشگاه رسما افتتاح شد.