اخبار فولاد
title

تحریم دوبـاره فلزات ابعاد جدیدی ندارد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
تحریم دوبـاره فلزات ابعاد جدیدی ندارد

امریکا چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ تحریم‌های دوباره‌ای علیه فلزات ایران ازجمله مس، آهن، فولاد و آلومینیوم اعمال کرده است تا تنگناهای صادراتی بیشتری را در این حوزه‌ها برای ایران ایجاد کند. وزارت خزانه‌داری امریکا، دستور دونالد ترامپ مبنی بر تحریم بخش آهن، فولاد، مس و آلومینیوم ایران را ابلاغ کرد. وزارت خزانه‌داری امریکا در سایت […]

امریکا چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ تحریم‌های دوباره‌ای علیه فلزات ایران ازجمله مس، آهن، فولاد و آلومینیوم اعمال کرده است تا تنگناهای صادراتی بیشتری را در این حوزه‌ها برای ایران ایجاد کند.

وزارت خزانه‌داری امریکا، دستور دونالد ترامپ مبنی بر تحریم بخش آهن، فولاد، مس و آلومینیوم ایران را ابلاغ کرد.
وزارت خزانه‌داری امریکا در سایت خود نوشت: امروز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری یک دستور اجرایی جدید برای تحریم بخش آهن، فولاد، آلومینیوم و مس را صادر کرد و وزارت خزانه‌داری امریکا این دستور را ابلاغ می‌کند.
بنابر دستور اجرایی که رئیس‌جمهوری امریکا صادر کرد؛ بخش فلزات و معادن ایران که به گفته امریکایی‌ها می‌تواند در تامین مالی برنامه هسته‌ای ایران موثر باشد، مشمول تحریم شده است. این تحریم‌ها شامل صادرات آهن، آلومینیوم، فولاد و مس اعلام شده است.
ترامپ در این دستور به اشخاص حقیقی و همه کشورها هشدار داده است که هرگونه معامله با ایران در بخش فلزات یا اجازه دادن به ورود محصولات این بخش به بندرهای این کشورها برای آنها پیامدهای وخیمی ازجمله مصادره اموال و قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های امریکا به دنبال خواهد داشت و ناقضان این تحریم از ورود به امریکا منع می‌شوند.
این در حالی است که فلزاتی همچون فولاد، آلومینیوم، مس، طلا و زغال‌سنگ از ۷ اوت (۱۶ مرداد ۱۳۹۷) در فهرست نخست تحریم‌های امریکا قرار گرفتند. تحریم‌هایی که هرچند تنگناهایی را برای صادرات فلز در یک سال گذشته به‌وجود آورد اما روند تولید و صادرات همچنان به روال خود ادامه داشت. از این رو بیشتر کارشناسان حوزه فلزات معتقدند تحریم‌های دوباره فلزات از سوی امریکا ابعاد جدیدی ندارد و بیش از آنکه موضوع جدیدی باشد، جو روانی به‌شمار می‌رود.

تحریم‌های جدید تاثیری بر صادرات ندارد
درباره تاثیرگذاری تحریم‌های دوباره فلزات ایران از سوی امریکا به‌ویژه در حوزه آهن و فولاد، سیدرسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با روزگار معدن عنوان کرد: سال پیش به‌طور کلی تحریم‌هایی را در حوزه فلزات اعلام کرده بودند که در تحریم‌های جدید به‌طور جزئی‌تر تحریم‌ها را اعلام کرده‌اند. خلیفه‌سلطان در ادامه با تاکید بر این موضوع که تحریم تازه‌ای وجود ندارد، عنوان کرد: به نظر می‌رسد این تحریم‌های دوباره امریکا بیشتر فضاسازی روانی باشد تا اگر کشوری با ما درتعامل است را پشیمان کند، وگرنه به نظر نمی‌رسد که تحریم‌های جدید تاثیرات بیشتری را به همراه داشته باشد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: به هر حال از سوی ایران با برخی کشورها معاملاتی انجام می‌شود و ممکن است این معاملات از طریق نظام بانکی نباشد و ایران برای حل کردن این تحریم‌ها، به سازکارهای جدیدی رسیده باشد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه تاکید کرد: در کل این تحریم‌های جدید، ابعاد تازه‌ای ندارد که نگران‌کننده باشد از این رو چندان نمی‌تواند روی بازار صادراتی فولاد تاثیرگذار باشد.

تحریم‌های دوباره آلومینیوم امر جدیدی نیست
همچنین درباره تاثیر تحریم‌های دوباره امریکا در حوزه فلزات به‌ویژه آلومینیوم، آریا صادق‌نیت حقیقی، عضو هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در گفت‌وگو با روزگار معدن اظهار کرد: از آنجا که آلومینیوم فلزی است که مصرف دوگانه‌ای دارد و در تسلیحات نظامی و هسته‌ای هم کاربرد دارد، از همان ابتدا جزو فهرست تحریم‌های امریکا قرار گرفت.
حقیقی در ادامه خاطرنشان کرد: البته با همان تحریم‌های اولیه تولیدکنندگان در زمینه صادرات و واردات مواد اولیه آلومینیوم دچار مشکل شدند.
در این مدت هم در حوزه آلومینیوم مجبور بودیم که ارزان صادر کرده و گران وارد کنیم. وی در ادامه تاکید کرد: در هر صورت تحریم‌های جدید به نظر نمی‌رسد ابعاد تازه‌تری داشته باشد. ممکن است حساسیت‌ها تا اندازه‌ای بیشتر شود و تمام مراودات زیر ذره‌بین گذاشته شود.
عضو هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ادامه توضیح داد: ما قبل از برجام هم با وجود تحریم‌ها قادر به تهیه مواد اولیه نبودیم.
از این رو تولیدکنندگان شمش در ایران مجبور به سوآپ و تهاتر شدند و بخشی از آلومینیوم تولیدی را در برابر این تهاتر می‌دادند.
حقیقی در ادامه خاطرنشان کرد: البته باید ببینیم با تحریم‌های جدید تا چه اندازه حلقه تنگ‌تر شده و قرار است جلوی چه اموری گرفته شود اما در کل این تنگنا برای آلومینیوم وجود داشت و به نظر نمی‌رسد تحریم‌های دوباره امریکا امر جدیدی به‌شمار بیاید.
وی ادامه داد: البته رقم قابل‌توجهی از صادرات کشور ما به مس و فولاد اختصاص دارد و ممکن است در زمینه این دو فلز تنگناهای بیشتری وجود داشته باشد چراکه در کشور این دو فلز ارزآوری بالاتری نسبت به آلومینیوم دارند.

سخن آخر…
اگرچه برخی معتقدند تحریم‌های دوباره امریکا در حوزه فلزات، بیشتر جنبه روانی دارد تا آنکه ابعاد جدیدی داشته باشد اما به یقین نمی‌توان ادعا کرد که تحریم‌های امریکا در یک سال گذشته در حوزه فلزات ایران بی‌تاثیر بوده است.
در ادامه باید اذعان کرد که صادرات فلزات ایران با این تحریم‌ها به بن‌بست نخواهد رسید و تولیدکنندگان و صادرکنندگان در این حوزه قادر به دور زدن این تحریم‌ها خواهند بود. یکی از مهم‌ترین راهکارهای صادراتی در زمان تحریم‌ها به یقین می‌تواند صادرات به کشورهای منطقه برمبنای پول کشور مبدأ یا مقصد باشد. ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی نیز به نوبه خود می‌تواند تاثیرگذار باشد.

سارا اصغری