اخبار فولاد
title

تکانه سنگین اخبار دو روز گذشته به بازار ارز، سکه و فولاد

۲۲ فروردین ۱۳۹۸
تکانه سنگین اخبار دو روز گذشته به بازار ارز، سکه و فولاد

روز سه شنبه علاوه بر محرک های قبلی بازار فولاد شاهد فشار افزایش قیمت ارز بر بازار فولاد هم بودیم. نتیجه این عوامل تندتر شدن شیب افزایش از ظهر در بیشتر مبادی میلگرد و تقرب برخی از مبادی به کانال ۵ هزار تومان بود. به علاوه در مورد میلگردهای ذوبی همان طور که قبلا هم […]

روز سه شنبه علاوه بر محرک های قبلی بازار فولاد شاهد فشار افزایش قیمت ارز بر بازار فولاد هم بودیم. نتیجه این عوامل تندتر شدن شیب افزایش از ظهر در بیشتر مبادی میلگرد و تقرب برخی از مبادی به کانال ۵ هزار تومان بود. به علاوه در مورد میلگردهای ذوبی همان طور که قبلا هم گفتیم به دلیل عدم عرضه به بازار داخل شاهد افزایش حدودا ۱۰۰ تومانی نسبت به صبح دیروز بودیم.  به این ترتیب فاصله میلگرد ذوبی با میلگرد متفرقه منطقی و معقول شد. در دسته تیرآهن همان طور که انتظار می رفت فقط در مورد تیرآهن ۱۶ (که در مورد اختلاف هزار تومانی آن با تیرآهن ۱۴ گفته بودیم) شاهد جهش حدود ۱۰۰ تومانی بودیم. در دسته نبشی و ناودانی به علت عدم عرضه مناسب این محصولات توسط دو توزیع کننده عمده شاهد افزایش بیشتر این محصولات حتی تا کانال ۵۲۰۰ در انبارها هستیم و این موضوع برای قیمت شمش فولادی نیز صادق است. به نظر می رسد هدف روانی میلگرد تصرف سقف ۵ هزار تومان در روزهای آتی باشد.

دو نکته مهم که ممکن است باعث مهار شیب تورم فولاد در روزهای آتی شود

اولا؛ بخشنامه محدود کننده وزرات صمت در روزهای پایانی سال ۹۸ مبنی بر صادرات آهن آلات فقط از کانال تولید کننده که دست بسیاری از صادرکنندگان خرد را از بحث صادرات کوتاه کرده است.

و دوما؛ الزام احتمالی تولید کنندگان دولتی و خصوصی (طبق شنیده ها)، به عرضه فولاد در بازار داخل به میزان حجم صادرات که ممکن است باعث اشباع محصول در بازار داخل در ماه های پیش رو شود.

حتما بخوانید :  آینده بازار فولاد با دلار تک نرخی موفقیت یا شکست

به علاوه فراموش نکنید ماه مبارک رمضان را در پیش رو داریم.

دقت کنید همزمان با خروج آمریکا از برجام و زمانی که دلار در اوج منحنی (۱۸هزار) در نوسان بود میلگرد در کانال ۵ هزار تومان متوقف شد. احتمالا امروز شاهد تسلط بانک مرکزی بر حوزه ارز و ثبات نسبی در کانال ۱۴ هزار تومان خواهیم بود. حرکت امروز بانک مرکزی در زدن سقف روانی قیمت دلار به منظور کنترل دامنه نوسانات می باشد. احتمالا از فردا شاهد کاهش دامنه نوسانات ارز خواهیم بود. فراموش نکنید هدف نهایی تحریم های آمریکا افزایش تنش سیاسی و افزایش ریسک صادرات غیر نفتی از جمله فولاد و بازگشت ارز حاصل از آن است که در نهایت منجر به کاهش حجم صادرات از جمله فولاد خواهد شد.

هر چند در تحلیل های چند روز گذشته احتمال تصرف سقف ۵ هزار تومان برای میلگرد را تذکر داده بودیم اما با توجه به جو هیجانی موجود در اکثر بازارها، تثبیت و یا پیشروی قیمت مقاطع فولادی در روزهای آتی به دو مطلب مهم بستگی دارد.

  • اول؛ رفتار و موفقیت احتمالی بازارساز در کنترل قیمت ارز در روزهای پیش رو
  • دوم؛ رفتار خریداران در عرضه های آتی فولاد خوزستان و ذوب آهن

به نظر می رسد در روزهای آتی تنها مطلب کم اهمیت، بازار مصرف و میزان تقاضای داخلی است.

آیا تاریخ تکرار می ‌شود ؟!

  • یک مقایسه ابتدایی دو ساله و تامل در افزایش حدودا ۴ برابری حوزه های کالایی و ارز

حدود یک سال پیش در چنین روزی، شاهد حدود ۲۰۰ تومان افزایش قیمت در مقایسه اواخر سال ۹۶ با نخستین روزهای سال ۹۷ بودیم و میانگین نرخ میلگرد آجدار از ۲۴۵۰ تومان به ۲۶۵۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرد … ! و حالا امروز؛ تنها پس از ۴ روز از بازگشایی بازار در سال ۱۳۹۸ ؛ شاهد افزایش حدود ۳۷۵ تومانی شاخص نرخ میلگرد آجدار در بازار داخلی هستیم؛ متوسط نرخ ۴۷۰۰ تومانی اواخر اسفند ماه ۹۷؛ اکنون به حدود ۵۰۷۵ تومان رسیده است .

حتما بخوانید :  آخرین نفس های رشد قیمت محصولات فولادی ؟

این در حالی است که آخرین شاخص نرخ میلگرد آجدار در انتهای سال ۱۳۹۵ در بازار داخلی، حدود ۱۵۲۰ تومان رصد شد؛ در واقع افزایش حدودا ۳.۳۴ برابری قیمت ها در حوزه فولاد که تقریبا همگام ( البته اندکی عقب ‌تر از ضریب ۴ برابری) با کاهش ارزش پول ملی یا افزایش نرخ دلار بوده است !

جالب است که در ۸ اسفند ۱۳۹۵ گزارش منتشره ایرنا از سکه طلای حدودا ۱،۱۸۰،۰۰۰ تومانی و دلار حاشیه بازار ۳۷۸۰ تومانی حکایت نمود. که با مقایسه شنیده های امروز این بازار با سکه حدودا ۴،۹۵۰،۰۰۰ تومانی و دلار حاشیه بازار حدودا ۱۴،۳۰۰ تومانی؛ به رشد حدودا ۴ برابری این شاخص ها می رسیم !

در واقع مقایسه شاخص‌های ۲ ساله بازار دلار و کالا، به ما این سیگنال را مخابره می کند که ارزش پول ملی ما از اواخر سال ۹۵ یا در واقع ابتدای سال ۹۶ تا به امروز یا ابتدای سال ۹۸؛ طی حدودا ۲ سال، به حدود یک چهارم ارزش آن در اواخر سال ۹۵؛ تنزل پیدا کرده است .