اخبار فولاد
title

تحلیل نخستین هفته طلایی فولادی ها

۲۲ فروردین ۱۳۹۸
تحلیل نخستین هفته طلایی فولادی ها

اولین هفته آغاز به کار بازار داخلی فولاد در سال ۹۸ بازار فولاد داخلی مقارن با بازگشایی رسمی فعالیت خود در سال جدید، متاثر از فشار تقاضای پشت صف تقریبا یک ماه تعطیلی جشن نوروز؛ افزایشی رصد شد، به طوری که نسبت به آخرین نرخ شاخص متوسط ثبت شده میلگرد آجدار در ۲۵ اسفند ماه سال […]

اولین هفته آغاز به کار بازار داخلی فولاد در سال ۹۸

بازار فولاد داخلی مقارن با بازگشایی رسمی فعالیت خود در سال جدید، متاثر از فشار تقاضای پشت صف تقریبا یک ماه تعطیلی جشن نوروز؛ افزایشی رصد شد، به طوری که نسبت به آخرین نرخ شاخص متوسط ثبت شده میلگرد آجدار در ۲۵ اسفند ماه سال ۹۷؛ با رقم ۴۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو؛ تنها پس از ۳ روز بازگشایی بازار در هفته جاری، یعنی از روز شنبه هفدهم فروردین تا دوشنبه نوزدهم؛ افزایش حدود کیلویی ۱۷۰ تومانی را پشت سر گذاشت؛ تا این که در روز سه ‌شنبه متاثر از انتشار خبر اقدام دیگر آمریکا مبنی بر  اعلام قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سیاه خود؛ مجددا التهاب بازارهای ارز و طلا و حوزه های کالایی را ناآرام کرد، به طوری که دلار حاشیه بازار ظرف مدت ۱ روز و برای مدت کوتاهی تا مرز ۱۰۰۰ تومان افزایش را تجربه کرد و همین موضوع باعث تزریق التهاب به بازارهای کالایی گردیده و موجب رقابت هیجانی و فراتر از انتظار فعالان بازار، در بورس کالا و در خصوص محصولات فولاد مبارکه گردید، که خود این موضوع مجددا بر التهابات بازار افزود به طوری که افزایش قیمت حدودا ۴۰۰ الی ۵۰۰ تومانی محصولات حوزه قوطی و پروفیل را تنها طی یک روز به ثبت رساند.

آخرین نرخ متوسط محصول تولید شده از ورق ضخامت ۲ میلی متر در اسفند ۹۷ حدود ۵۹۰۰ تومان به ازای هر کیلو بود که تا تاریخ ۱۹ فروردین ماه به ۶۱۰۰ تومان ارتقاء پیدا کرد، و در ادامه متاثر از التهاب به وجود آمده در بازار ارز و بورس کالا در روز سه ‌شنبه بیستم فروردین ماه تا سقف ۶۶۰۰ تومان تنها طی ۱ روز افزایش پیدا کرد. بازار میلگرد آجدار هم در روز سه ‌شنبه از این التهابات مصون نماند و افزایش میانگین قیمتی حدودا ۲۰۰ تومانی را پشت سر گذاشت.

روز چهارشنبه اما همزمان با باز نشر خبر الزام تولیدکنندگان شمش قوس فولادی به عرضه حجم مشخصی از کالا بر اساس سهمیه در نظر گرفته شده برای آن ها در بازار داخلی توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور و همچنین خبر الزام حوزه نورد و مبادی مصرف کننده شمش قوس به تبعیت از این دستورالعمل و سهمیه بندی برای عرضه آن ها در بورس کالا؛ و از طرف دیگر کنترل التهابات حوزه ارزی توسط دولت و تنها پس از یک روز و تخلیه هیجان متاثر از این خبر و بالاخره عقب ‌نشینی دلار حاشیه بازار؛ بازار فولاد هم علی رغم افزایش ۵۰ تومانی شاخص میلگرد آجدار؛ مجددا در نیمه های روز آرام گرفت، به طوری که سکوت معنی داری مجددا بر این بازار سایه انداخت.

هر چند که روز چهارشنبه شاهد یکی از هیجانی ترین تقاضاهای عرضه‌ های بورس کالا برای محصولات ذوب آهن اصفهان ( میانگین نرخ رقابتی حدودا ۴۶۰۰ تا ۴۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو) و فولاد خوزستان ( میانیگن نرخ رقابتی حدودا ۴۵۳۰ تومان به ازای هر کیلو) در بورس کالا؛ به عنوان اولین عرضه های آن ها در بورس کالا برای سال جدید دیده شد؛ اما برخی از کارشناسان بازار معتقد هستند که با توجه به تمهیدات دولت در خصوص الزام تولیدکنندگان به عرضه های مکفی در بورس کالا به منظور تامین نیاز بازار داخلی و بسته شدن راه های نامتعارف صادراتی و برخی ارزان فروشی های مفرط؛ به تدریج از شدت این رقابت های هیجانی در بورس کالا کاسته خواهد شد و احتمال این که نرخ میانگین موزون در معاملات بعدی بورس پایین تر از شاخص های ثبت شده کنونی بایستد، وجود دارد.

پس زده شدن سطح جدید قیمت میلگرد

شواهد و قرائن حکایت از پس زدن سریع سطح قیمت جدید میلگرد توسط انبارداران و واسطه ها در ساعات پایانی هفته گذشته دارد. هفته گذشته در مورد انجام رقابت هیجانی و غیر منطقی در عرضه های چهارشنبه و سیگنال های کاهشی بازار فولاد گفتیم. به نظر می رسد بازار مصرف تحمل هضم کانال جدید قیمت را ندارد. از سوی دیگر فروکش بازار التهابی ارز در بعد از ظهر روز چهارشنبه بسیاری از بازارها، از جمله فولاد را متاثر کرد. تثبیت سطوح فعلی قیمت ها منوط به انجام چند معامله بزرگ فولادی در کانال های جدید و ایجاد اطمینان از کانال جدید قیمت (پنج هزار تومان) در سمت مصرف است. البته بازار تیر آهن بنا بر دلایل خاص هنوز هم از جذابیت برخوردار است.

به چند دلیل

که یکی از دلایل آن اختلاف کانال قیمتی حدود ۵۰۰ تومان با میلگرد

و دیگری تفاوت کف عرضه این محصول در مقایسه با کف عرضه میلگرد (۵۰ هزار تن در برابر حدود ۲۸۰ هزار تن در ماه) در بورس کالاست.

و دلیل سوم؛ تعداد محدود تولیدکنندگان تیرآهن در مقایسه با تعداد زیاد تولید کنندگان میلگرد است.

که البته در بلند مدت در کاهش فاصله آن با قیمت میلگرد موثر خواهد بود.